Od lipca ubiegłego roku Zespół Szkół w Piaskach bierze udział w projekcie testującym model edukacji włączającej - “Pilotażowe wdrożenie modelu Specjalistycznych Centrów Wspierania Edukacji Włączającej (SCWEW)”.

Edukacja włączająca stała się główną polityką edukacyjną między innymi w Holandii, Włoszech, Francji, Szkocji, Anglii, Danii i USA. Rozwój systemów edukacji włączającej coraz częściej jest traktowany jako konieczność, ale także jako wyzwanie dla wszystkich krajów europejskich.

Zgodnie z raportem Europejskiej Agencji ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej z 2012 r., poszerzenie dostępu do edukacji powoduje automatyczne podwyższenie standardów kształcenia i odwrotnie; jakość kształcenia i równość w traktowaniu wszystkich uczniów są istotnym warunkiem wprowadzenia w życie zasad edukacji włączającej.

 

Z czym wiąże się edukacja włączająca?

·        Z wykorzystaniem doświadczeń innych w usuwaniu barier w dostępie do edukacji uczniów z różnych środowisk, wprowadzenia zmian korzystnych dla szerszej rzeszy uczniów.

·        Z postrzeganiem zróżnicowania uczniów jako bogactwa, zasobu wspomagającego naukę, a nie jako problemu, jaki należy rozwiązać.

·        Z przyznaniem uczniom prawa do nauki w miejscu swojego zamieszkania.

·        Z poprawą warunków organizacji pracy szkół zarówno dla pracowników, jak i dla uczniów.

·        Z podkreśleniem roli szkoły w budowaniu lokalnej społeczności oraz rozwoju wartości, jak również w podnoszeniu osiągnięć edukacyjnych.

·        Z równym traktowaniem i obdarzaniem szacunkiem wszystkich uczniów i pracowników szkoły.

·        Ze zwiększeniem uczestnictwa uczniów w kulturze, programie nauczania oraz społeczności szkolnej, jak również zmniejszenie zjawiska wykluczenia w tych obszarach.

·        Z przekształceniem kultury organizacyjnej, a także sposobu funkcjonowania i praktyki szkolnej w taki sposób, by uwzględniały one zróżnicowanie uczniów w danej społeczności.

·        Ze zmniejszeniem barier w procesie edukacji w odniesieniu do wszystkich uczniów, a nie tylko w przypadku uczniów niepełnosprawnych lub uczniów o „szczególnych potrzebach edukacyjnych”.

·        Z propagowaniem współpracy pomiędzy szkołami i lokalnymi społecznościami.

·        Ze świadomością tego, iż inkluzja i wyrównywanie szans edukacyjnych stanowi jeden
z aspektów polityki włączającej i wyrównywania szans życiowych w społeczeństwie.

 

Krótki film o edukacji włączającej: tutaj.

Wywiad z dr hab. Beatą Jachimczak: tutaj.