Od lipca ubiegłego roku Zespół Szkół w Piaskach bierze udział w projekcie testującym model edukacji włączającej - “Pilotażowe wdrożenie modelu Specjalistycznych Centrów Wspierania Edukacji Włączającej (SCWEW)”.
Edukacja włączająca stała się główną polityką edukacyjną między innymi w Holandii, Włoszech, Francji, Szkocji, Anglii, Danii i USA. Rozwój systemów edukacji włączającej coraz częściej jest traktowany jako konieczność, ale także jako wyzwanie dla wszystkich krajów europejskich.
Zgodnie z raportem Europejskiej Agencji ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej z 2012 r., poszerzenie dostępu do edukacji powoduje automatyczne podwyższenie standardów kształcenia i odwrotnie; jakość kształcenia i równość w traktowaniu wszystkich uczniów są istotnym warunkiem wprowadzenia w życie zasad edukacji włączającej.
Z czym wiąże się edukacja włączająca?
· Z wykorzystaniem doświadczeń innych w usuwaniu barier w dostępie do edukacji uczniów z różnych środowisk, wprowadzenia zmian korzystnych dla szerszej rzeszy uczniów.
· Z postrzeganiem zróżnicowania uczniów jako bogactwa, zasobu wspomagającego naukę, a nie jako problemu, jaki należy rozwiązać.
· Z przyznaniem uczniom prawa do nauki w miejscu swojego zamieszkania.
· Z poprawą warunków organizacji pracy szkół zarówno dla pracowników, jak i dla uczniów.
· Z podkreśleniem roli szkoły w budowaniu lokalnej społeczności oraz rozwoju wartości, jak również w podnoszeniu osiągnięć edukacyjnych.
· Z równym traktowaniem i obdarzaniem szacunkiem wszystkich uczniów i pracowników szkoły.
· Ze zwiększeniem uczestnictwa uczniów w kulturze, programie nauczania oraz społeczności szkolnej, jak również zmniejszenie zjawiska wykluczenia w tych obszarach.
· Z przekształceniem kultury organizacyjnej, a także sposobu funkcjonowania i praktyki szkolnej w taki sposób, by uwzględniały one zróżnicowanie uczniów w danej społeczności.
· Ze zmniejszeniem barier w procesie edukacji w odniesieniu do wszystkich uczniów, a nie tylko w przypadku uczniów niepełnosprawnych lub uczniów o „szczególnych potrzebach edukacyjnych”.
· Z propagowaniem współpracy pomiędzy szkołami i lokalnymi społecznościami.
· Ze świadomością tego, iż inkluzja i wyrównywanie szans edukacyjnych stanowi jeden
z aspektów polityki włączającej i wyrównywania szans życiowych w społeczeństwie.
Krótki film o edukacji włączającej: tutaj.
Wywiad z dr hab. Beatą Jachimczak: tutaj.