Pierwszy wyjazd w ramach projektu „Praktyczny zawrót głowy” już za nami. Tym razem pięciodniowe szkolenie w Niemczech skierowane było do dziewięciorga nauczycieli przedmiotów zawodowych. Nasi pedagodzy rozpoczęli staż w Centrum Kształcenia Praktycznego w Gut Wehlitz 5 czerwca i przez kolejnych pięć dni poszerzali swoją wiedzę z zakresu przedmiotów zawodowych, prowadzenia przedsiębiorstwa oraz dokumentacji projektowej.
Staż rozpoczął się od spotkania każdego uczestnika ze swoim opiekunem. Nauczyciele zapoznali się z ogólnymi informacjami dotyczącymi wymagań egzaminacyjnych, przebiegu egzaminów praktycznych i innych sposobach sprawdzania wiedzy teoretycznej i praktycznej uczniów. Dowiedzieli się m.in. jakie są treści nauczania w poszczególnych semestrach oraz jaką rolę pełni Centrum Kształcenia Praktycznego w niemieckim dualnym systemie kształcenia zawodowego, jakie wymagania stawia niemiecki rynek pracy w stosunku do absolwentów szkół średnich oraz jak wygląda praca z uczniem z dysfunkcjami i mającym trudności w nauce, jak wyglądają relacje nauczyciel-uczeń, jakie metody i formy pracy z uczniami oraz techniki dydaktyczne stosują nasi zachodni sąsiedzi.
W trakcie kolejnych dni każdy uczestnik projektu obserwował pracę nauczycieli oraz aktywnie uczestniczył w zajęciach z uczniami. Zajęcia były różne, teoretyczne i praktyczne, zaczynając od elektryki i elektronicznego wyposażenia pojazdów, poprzez konstrukcję maszyn oraz pojazdów, naukę jazdy, naukę przepisów drogowych, mechanikę pojazdów samochodowych, język obcy zawodowy, przedsiębiorczość i podstawy biznesu, wypełnianie dokumentacji biznesowej, obsługę klienta, na obserwacji dnia pracy w dziale administracji (czyli jak wygląda koordynacja grup, organizacja miejsc staży i praktyk, organizacja programu i realizacja kulturalnego, kontakty z pracodawcami oraz opiekunami grup, monitoring uczestników) kończąc.
Obserwacja opiekunów i zajęcia z uczniami to nie wszystko. Oprócz tego nauczyciele z Zespołu Szkół poznali również kulturę i obyczaje panujące w Niemczech. Uczestnicy projektu odwiedzili nie tylko Lipsk – miasto J.S. Bacha i W. Goethego, gdzie wspięli się na Pomnik Bitwy Narodów, zwiedzili Muzeum Historii Współczesnej oraz mogli podziwiać poprzebieranych uczestników corocznego festiwalu gotów Wave Gotik Treffen, ale również Drezno czy Wolfsburg. Każde z tych miejsc oprócz ciekawej historii i monumentalnych zabytków, ma do zaaferowania miejsca związane z motoryzacją. I tak w Lipsku nauczyciele zobaczyli jak wygląda linia produkcyjna i poszczególne etapy montażu samochodu w Fabryce BMW. Mogli to porównać z pracą na linii produkcyjnej w Manufakturze Volkswagena w Dreźnie. Natomiast w trakcie krótkiego pobytu w Wolfsburgu, uczestnicy projektu zwiedzili Autostadt, miejsce nie tylko w pełni poświęcone mechanice samochodowej, nowym trendom i technologiom w produkcji aut, ale z szacunkiem i sentymentem przedstawiające historię motoryzacji, gdzie prowadzenie i organizacja pracy w przedsiębiorstwie wydają się być przyjemnością; i w końcu jest to ogromny obszar ze strefą zieloną, gdzie świadomość ekologiczna użytkowników samochodów jest podnoszona na każdym kroku.
To było pięć intensywnych dni poświęconych obserwacji opiekunów, pracy z uczniami i realizacji programu kulturalnego. Na zakończenie każdy z uczestników otrzymał certyfikat ukończenia stażu oraz dokument potwierdzający nabyte umiejętności Europass Mobilność. Praktyki z pewnością były ciekawym doświadczeniem, a dzięki pobycie w Niemczech nasi nauczyciele spojrzą na niemiecki system kształcenia zawodowego oraz europejski rynek pracy przez pryzmat uczestnictwa w „Praktycznym zawrocie głowy”.
Opracowanie: Katarzyna Jopa-Dąbrowska
Zapraszamy również na fanpage projektu.