14.03 (w notacji amerykańskiej 3.14) obchodziliśmy w naszej szkole w ramach Święta Matematyki po raz kolejny Dzień Liczby Pi.
Tego dnia przeżyliśmy znowu niecodzienne i pełne humoru spotkanie z królową nauki.
Zadało ono kłam dość częstym opiniom (no cóż, jeszcze niektórzy mogą się mylić), że matematyka jest nudną, zimną i oderwaną od rzeczywistości dziedziną wiedzy.
Jak niegdyś powiedział L. Hammond: „Matematyka tylko dla nielicznych jest wierną towarzyszką życia. Jednak warto zapytać, czy jest ona nam istotnie odległa, czy tylko nie umiemy nawiązać z nią łączności. Może to tylko ignorancja, którą można uleczyć , a nie trwała niemożność ogranicza dziś u szerszej publiczności zdolność do należytej oceny i rozkoszowania się matematycznymi intuicjami. Może nasza kultura dopiero zbliża się do stanu, w którym matematyka będzie mogła rozpocząć szeroką penetrację świadomości społecznej”.
Przygotowany spektakl słowno – muzyczny, uatrakcyjniony prezentacją multimedialną udowodniły, że zajmowanie się matematyką może być naprawdę fantastyczną zabawą.
„Sama potrzeba rozkoszowania się matematycznymi problemami, to początek drogi do nieba (matematycznego – rzecz jasna). Kiedy będziemy już z matematyką za pan brat, może ona stać się dla nas sposobem na smutki i niepogodę. Życie z nią będzie cudowne a drogi proste.”
Impreza o charakterze multimedialnym, w której połączono wiele możliwych środków (słowo, muzykę i obraz) okazała się trafioną formą przekazu. Przyniosła ona wiele radości zarówno wykonawcom, jak również odbiorcom.
„Mamy nadzieję, że po takiej porcji wierszy o matematyce już żaden zwolennik poezji nie dostanie gęsiej skórki na widok cyfr a matematycy nie będą się bronić przed słowem rymowanym.
Od dzisiaj, ogłośmy to wszystkim, jest bowiem dzień (jak było słychać podczas przedstawienia) przełomowy. Od dziś nie będziemy wierzyć stereotypom typu: humanista = antytalent w dziedzinie nauk ścisłych. Pamiętajmy też, że, jak powiedział K. Weierstrass: matematyk, który nie jest po trosze poetą, nigdy nie będzie doskonały”.
W relacji obchodów Dnia Liczby Pi wykorzystano fragmenty scenariusza przedstawienia przygotowanego w ramach zadania „Z matematyką za pan brat”