alt

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

 

UCZESTNICY ZADANIA „Z MATEMATYKĄ ZA PAN BRAT” NA LUBELSKIM FESTIWALU NAUKI

 

W ubiegłym roku szkolnym nie zostało zorganizowane w Lublinie Sympozjum Młodych Matematyków.  Zatem uczestnicy zadania „Z matematyką za pan brat” nie mogli wziąć w nim udziału. Zamiast tego udali się na początku bieżącego roku szkolnego na Lubelski Festiwal Nauki. Wyjazd edukacyjny odbył się 20 IX 2011r.

W jakich wydarzeniach przygotowanych przez lubelskie uczelnie w tegorocznej edycji Festiwalu wzięli udział? Co mogli zobaczyć, o czym usłyszeć?

Jak przystało na miłośników matematyki oraz młodych techników udali się najpierw na wykład popularnonaukowy „Historia maszyn liczących”. Uczniowie mieli okazję zobaczyć, jak człowiek rozwijał różne urządzenia, aby skrócić czas wykonywania rachunków . Dowiedzieli się, jak w miarę potrzeb proste maszyny ewoluowały do urządzeń wielozadaniowych, stosowanych obecnie.  Jednocześnie uświadomili sobie, jaki wpływ na powstanie maszyn liczących i komputerów miały różne wynalazki techniczne. Opowieść o historii maszyn liczących (od prostych liczydeł do współczesnych komputerów) dostarczyła młodzieży dużej dawki wiedzy natury matematycznej i technicznej.

Drugie spotkanie „Klasówka. Egzamin. Jak zdawać, żeby zdać?” dotyczyło wiedzy o podstawowych uwarunkowaniach procesu uczenia się.

Dopadł Cię kiedyś efekt „czarnej dziury"? Siadasz nad kartką, starasz się zebrać wszystkie myśli w jedną, sensowną całość, maksymalna koncentracja... i .... Nic. Pustka. Czyżby 2-tygodniowy, a czasami znacznie dłuższy wysiłek miał pójść na marne? Takie pytania postawiła chłopcom autorka kolejnej prezentacji. Niestety, takie koszmarne wizje często miewają uczniowie. A przecież przed każdym z nich niejeden jeszcze sprawdzian, zaś na koniec szkoły egzaminy -  maturalne i zawodowe... W dalszym toku tego spotkania chłopcy poznali kilka praktycznych wskazówek, które dotyczyły efektywnych sposobów nabywania informacji i prezentowania ich innym. Uczniowie zapoznali się z podstawowymi wytycznymi dotyczącymi tworzenia tzw. „mapy myśli". Projekt miał zatem dla chłopców znaczenie nie tylko teoretyczne, ale przede wszystkim praktyczne. Stworzył im szansę świadomego organizowania własnej pracy intelektualnej zgodnie z zasadą, że „skuteczne (choć niekoniecznie żmudne) przygotowanie warunkuje efektywne zdawanie". Więcej, wiedza i praktyczne wskazówki o ochronie przed negatywnymi skutkami tzw. stresu przedegzaminacyjnego jest bezcenna w obliczu powszechnych dziś chorób cywilizacyjnych.

Kolejne spotkanie, to warsztat z doradcą zawodowym poświęcony tematyce wyboru kierunku studiów w kontekście przyszłej pracy zawodowej oraz indywidualnych predyspozycji zawodowych. W trakcie zajęć uczniowie określi wspólnie z prowadzącą, co stanowi indywidualny potencjał osoby, nauczyli się go rozpoznawać i określać sposoby jego rozwoju. Ponadto została im przybliżona specyfika rynku pracy, oczekiwań wobec potencjalnych pracowników oraz prezentacja zawodów deficytowych. Uczestnicy spotkania mieli również okazję zmierzyć się z wyborem odpowiedniego dla siebie zawodu.

Wszyscy zgodnie przyznali, że wyjazd obfitował nie tylko w wiedzę teoretyczną, ale też praktyczną, którą można, a nawet trzeba, wprowadzać w życie.