Bezgranicznie konkurencyjni

            Inwencja Zespołu Szkół w Piaskach w podnoszeniu konkurencyjności swoich absolwentów na rynku pracy nie zna granic. Nieustanne dążenie do stworzenia jak najlepszych podwalin przyszłego sukcesu zawodowego uczniów widać choćby w tematyce projektów, kierowanych do młodzieży kształcącej się w ramach technikum i zasadniczej szkoły zawodowej. Dofinansowanie z Unii Europejskiej, które w ogromnej mierze przyczyniło się do realizacji projektu "Szkoła bez granic", pozwoliło urzeczywistnić nadzieje na lepszy start na drodze kariery zawodowej absolwentów.

            Od 1 kwietnia 2011 r. do 30 września 2012 r. uczniowie i nauczyciele sukcesywnie podnosili swoje kompetencje w ramach ustalonych wcześniej harmonogramów szkoleń i praktyk, z korzyścią zarówno dla siebie, jak i dla całego Zespołu Szkół.

            Wybór przyszłych ścieżek kariery z pewnością ułatwiła działalność Szkolnego Ośrodka Kariery (Szok) oraz szereg spotkań z przedstawicielami Powiatowego Urzędu Pracy i Powiatowej Rady Zatrudnienia, którzy podzielili się

z uczniami cennymi wskazówkami i poradami dotyczącymi poszukiwania własnych kierunków rozwoju. Doradcy zawodowi przybliżyli aktualną ofertę rynku pracy, zaś badania przeprowadzone przez psychologa pomogły określić indywidualne predyspozycje zawodowe i cechy osobowościowe uczniów, dzięki znajomości których można będzie uniknąć przyszłych rozczarowań związanych z pracą na zup

ełnie nieodpowiednim stanowisku. Niektórzy mogli być "zSzOKowani" ogromem rozpościerających się przed nimi możliwości.

            Jak stworzyć interesujące, a zarazem rzetelne curriculum vitae? W jaki sposób formułować listy motywacyjne na różne stanowiska pracy? Jakim krokiem wejść na rozmowę z przyszłym pracodawcą? Co odpowiedzieć, jeśli zaproponują coś do picia? Jakim tonem głosu mówić i gdzie kierować wzrok podczas dialogu, aby wydać się bardziej wiarygodnym? Poza tym jak chwalić swoje osiągnięcia, żeby nie wydać się śmiesznym? - praktyczna wiedza w zakresie autoprezentacji z pewnością przyda się podczas rozmowy kwalifikacyjnej, a po dogłębnym przeszkoleniu żaden dokument aplikacyjny nie stanowi już problemu!

            Nie tylko uczniowie musieli zakasać rękawy. Dzięki poświęceniu kadry nauczycielskiej, która przeznaczyła swój wolny od pracy czas na dokształcanie, udało się zrealizować łącznie 180 godzin specjalistycznych szkoleń, co zaowocowało zdobyciem dodatkowych kompetencji w zakresie stosowania nowoczesnych technologii i wykorzystania materiałów dydaktycznych. Będzie okazja do wykorzystania nowo nabytych umiejętności, bowiem baza dydaktyczna Zespołu Szkół w Piaskach wzbogaciła się o nowoczesne materiały: wizualizer, zestaw interaktywny, magnetofon, dyktafon, filmy edukacyjne, plansze, tablice oraz podręczniki. Wykupiono także dostęp do portali: nauczyciel.pl, nadzor-pedagogiczny.pl, literka.pl, pedagogia.pl, jak również wdrożono programy i narzędzia efektywnego zarządzania placówką oświatową i innowacyjnych form nauczania: Optivum NET, Platforma Edukacyjna FRONTER, Interaktywny System Edukacyjny - Testico EDU. Z takim przygotowaniem nauczycieli i tak nowoczesnym zapleczem dydaktycznym zajęcia lekcyjne z pewnością staną się o wiele ciekawsze niż dotychczas!

            Ulubioną częścią projektu, jak zwykle okazały się wyjazdy edukacyjne. Łącząc przyjemne z pożytecznym, uczniowie poszerzali swoją wiedzę o motoryzacji zwiedzając August Horch Museum w Zwickau, Muzeum Porsche i Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie, prawdziwe motoryzacyjne centrum kompetencyjne połączone z parkiem tematycznym w Autostadt Wolfsburg, Międzynarodowe Targi Samochodowe w Lipsku oraz największe Międzynarodowe Targi Motoryzacyjne we Frankfurcie. Poza tym uczniowie mieli możliwość zwiedzenia Drezna i Berlina. Krajowe wycieczki także miały swoich zwolenników - młodzież odwiedziła Muzeum Historii Przemysłu w Opatówku, w Gliwicach przyjrzała się działaniu Fabryki Samochodów Osobowych General Motors Manufacturing Poland, odwiedziła Wrocław, Tarnowskie Góry, Chorzów i Zabrze oraz sprawdziła, jak wyglądają studia na Politechnice Rzeszowskiej i Warszawskiej.

            Szczęśliwcom udało się zakwalifikować do programu praktyk związanych z mechaniką pojazdów samochodowych. Przez cztery tygodnie młodzież przygotowywała się do zawodu pod okiem fachowców z rodzimych przedsiębiorstw motoryzacyjnych.          Największe emocje wzbudziły jednak miesięczne praktyki zagraniczne w Niemczech, dzięki którym uczniowie mieli możliwość przetestowania swojej wiedzy w praktyce, jak również zdobycia nowych umiejętności, poznania kultury naszych zachodnich sąsiadów, nawiązania znajomości i podszlifowania języka, nie wspominając o satysfakcji, jaką przynoszą wymierne korzyści z pracy.

 

Z całą pewnością można stwierdzić, iż pomysł "Szkoły bez granic" okazał się trafiony. Oferta edukacyjna Zespołu Szkół zyskała na atrakcyjności, a absolwenci opuszczający szkolne mury są zdecydowanie lepiej przygotowani do osiągnięcia sukcesu zawodowego i mogą stanowić prawdziwą konkurencję na rynku pracy na poziomie europejskim.

 

Ewa  Pocheć

 

 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego